mydogslifeinsweden.blogg.se

Vilken helg! Vilken debut!!

Publicerad 2015-09-21 21:52:03 i Allmänt,

Igår var det så dags för tävling igen! Vi var anmälda till Svenska Rottweilerklubben Upplands dubbelstartstävling i Bro. 

Vi åkte så vi var framme i lagom tid och på bana A hade vi startnr 7. Denna tävling var betydligt större med 30 starter på varje bana.
Det var en klurig bana med springskylten placerad med fyra andra skyltar innan normalt tempo.
Kände mig inte riktigt lika nervös som på gårdagens tävling. 
Trix däremot var ett litet energiknippe! Jag brukar inte busbelöna innan träning då han taggar upp men nu kände jag att jag var tvungen att låta honom få utlopp för energin då han sprudlade! 
Så vi kampade busade och sen blev det vila, vi hann bara förbereda oss ca 15min efter banvandringen sen var det vår tur!
Känslan in på banan var jättebra, vi hade fin kontakt, men på 3:e skylten när vi ska backa i front sätter han sig inte på sista backet!! Skit!! 
Resten av banan går bra och jag känner mig stolt över att jag bara körde på och liksom struntade i att han inte satte sig trots att jag vet att han kan... 
Vi går i mål och kan andas ut (och tokbusa såklart!!) 

Vi hade gott ca 45min innan nästa banvandring så vi tog en promenad bort från allt och alla, Trix fick nosa runt och rasta av sig ordentligt och bara rensa huvudet!

Vid nästa banvandring kommer vår "skräck" sitt/stå och såklar back i front igen, i övrigt kändes banan lite lättare än A-banan.. Efter banvandringen hade vi gott om tid för att förbereda då vi startade näst sist, jag körde sitt/stå och front back och det kändes bra! 

Så var det dags, Trix kändes mkt mer fokuserad på mig och inte lika taggad, och vid sitt/stå ställde han sig perfekt!
Jag tyckte dock inte att han satte sig helt, att han liksom satte sig och sen reste sig för snabbt så jag tänkte -10 direkt! Men vi körde på, en liten nosning, och ett snabbt kontaktbryt men front back satt klockrent!! Vid sista skylten långsamt tempo hör jag domaren viska till skrivaren "det där var riktigt snyggt! Precis så ska det se ut" och jag blev SÅ glad!!! (Han är duktig på att "smyga") 

Sen var det väntan...ca 1,5timme till prisutdelningen...nervös? Mjoo lite då ;)

Tankarna fanns ju där att tänk om vi får två godkända? Då har vi en titel! På en helg och två dagar! 

De börjar precis som på lördagen med sist först och namn efter namn rabblas upp... Till slut säger hon "och resten har fått godkänt resultat!" Åh fy faaan vad glad jag blev!! 
Det visar sig sen att jag fått 83p och kom på en 9:e plats av 30st!! Yaaay. Roligt att slå lördagens resultat!

Nu tänds ett litet hopp och en tanke att nu är det nära en titel...
Jag som knappt ätit eller druckit känner mig likblek och en super trevlig tjej kommer fram och viskar "du ser ut som om du ska svimma!" Hihi ja det känns nästan så säger jag och förklarar att jag e jätte ny på det här och dessutom är riktigt nära en titel.. 

Så börjar dom återigen rabbla upp de som inte klarat sig i B-rundan, namn efter namnmen inget som börjar med Li..
När hon sedan stannar upp och förklarar att resten klarat sig kan jag inte låta bli att ropa Jaaa! Rätt ut!! Många som skrattade gott tillsammans med mig ;)

Snälla rara Pia som hållt mig i axeln och tagit emot en kram (trots att vi aldrig träffats förr)  gratulerar och går iväg för att hämta sin hund, namn fortsätter att läsas upp och efter en stund kommer tanken...kan jag ha fått en pallplats? Nej det är ju bara riktigt duktiga ekipage som får pallplats...
Så kommer hon till 6:e plats och jag hör inte mitt namn...nu kan man se mitt hjärtat dunka.. 5:e plats..nej...4:e plats...nej... Herregud jag har tagit en pallplats!! Jag är bland de tre bästa!!
Inte heller 3:e plats är vår, utan med 96p kniper vi en 2:a plats!! Glädjetårar och ytterligare en stor kram till Pia som kommit tillbaka.
Jag springer och hämtar Trix och det blir  fotografering!!
Det tar mig nog ca 20min innan jag kan starta bilen och säkert börja köra hemmåt! Vilken lycka!!

Alla mina drömmar och mål för 2015 är redan nådda, på EN helg!
Trix är 1 år och kan nu titulera sig RLD N han fick alltså en titel efter bara tre tävlingar!! Älskade fina hund!!
Nu blir det några nybörjartävlingar till som träning medan vi börjar kika på fortsättningsskyltarna, så får 2016s mål bli att ta RLD F och kanske även testa LK1 och freestyle 1 

En helg jag kommer att minnas länge!!! Tack till alla fina människor, tävlande, domare, skrivare, inkallare mm som hjälper till, ordnar så alla tävlande har det bra, ordnar bra stämning runt banorna och alla nya trevliga människor man träffar på köpet! Vi kommer garanterat stöta på mängder med motgångar på vår tävlingsväg men vi fick en jäkla bra start!! :)















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela